Ujian Bacaan 5
Pada hari Sabtu yang lalu, sekolah Nana telah mengadakan Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah. Murid-murid dan guru-guru bekerjasama menghias dewan dengan cantik.
Ramai ibu bapa dan penjaga yang hadir untuk menyaksikan anak mereka menerima hadiah. Majlis itu dirasmikan oleh Pegawai Pendidikan Daerah.
Selain itu, terdapat juga persembahan daripada murid-murid Tahun 1 hingga Tahun 6. Majlis itu bermula pada jam 10.30 pagi dan tamat pada jam 2.00 petang.
Ujian Kefahaman 5
1.Bilakah majlis itu bermula dan tamat?
2.Siapakah yang merasmikan majlis itu?
3.Siapakah yang menghias dewan dengan cantik?
Saturday, October 8, 2011
Ujian lisan dan bacaan 4
Ujian Bacaan 4
Pak Din seorang nelayan. Tiap-tiap hari, Pak Din turun ke laut untuk menangkap ikan. Pak Din juga mempunyai sebuah sampan.
Pak Din menggunakan jala untuk menangkap ikan. Apabila sampai di tempat yang ada banyak ikan, Pak Din menebar jalanya. Banyak ikan yang masuk ke dalam jala Pak Din. Pak Din menyimpan ikan-ikan itu di dalam kotak yang disediakan.
Biasanya, Pak Din akan berada di laut selama empat atau lima jam sahaja. Pak Din akan pulang ke rumah apabila sudah mendapat banyak ikan. Ada ikan yang dimakan sendiri dan ada juga yang dijual di pasar.
Ujian Kefahaman 4
1.Apakah pekerjaan Pak Din?
2.Apakah yang digunakan oleh Pak Din untuk menangkap ikan?
3.Berapa lamakah Pak Din berada di laut?
Pak Din seorang nelayan. Tiap-tiap hari, Pak Din turun ke laut untuk menangkap ikan. Pak Din juga mempunyai sebuah sampan.
Pak Din menggunakan jala untuk menangkap ikan. Apabila sampai di tempat yang ada banyak ikan, Pak Din menebar jalanya. Banyak ikan yang masuk ke dalam jala Pak Din. Pak Din menyimpan ikan-ikan itu di dalam kotak yang disediakan.
Biasanya, Pak Din akan berada di laut selama empat atau lima jam sahaja. Pak Din akan pulang ke rumah apabila sudah mendapat banyak ikan. Ada ikan yang dimakan sendiri dan ada juga yang dijual di pasar.
Ujian Kefahaman 4
1.Apakah pekerjaan Pak Din?
2.Apakah yang digunakan oleh Pak Din untuk menangkap ikan?
3.Berapa lamakah Pak Din berada di laut?
Ujian lisan dan bacaan 3
Ujian Bacaan 3
Sekolah Budin telah mengadakan lawatan ke Melaka. Mereka pergi dengan menaiki bas. Cikgu Kim Seng telah mengetuai lawatan tersebut. Seramai enam puluh enam orang pelajar bersama tujuh orang guru menyertainya.
Tempat-tempat menarik yang telah dilawati ialah A Famosa di Bandar Hilir, Perigi Hang Tuah, Makam Hang Jebat, Mini Malaysia, Zoo Air Keroh dan Muzium Melaka.
Mereka sampai semula di sekolah pada pukul 10.00 malam setelah puas melawat tempat-tempat bersejarah di Melaka.
Ujian Kefahaman 3
1.Ke manakah sekolah Budin mengadakan lawatan?
2.Berapakah bilangan guru yang menyertai lawatan itu?
3.Bilakah mereka tiba di sekolah semula?
Sekolah Budin telah mengadakan lawatan ke Melaka. Mereka pergi dengan menaiki bas. Cikgu Kim Seng telah mengetuai lawatan tersebut. Seramai enam puluh enam orang pelajar bersama tujuh orang guru menyertainya.
Tempat-tempat menarik yang telah dilawati ialah A Famosa di Bandar Hilir, Perigi Hang Tuah, Makam Hang Jebat, Mini Malaysia, Zoo Air Keroh dan Muzium Melaka.
Mereka sampai semula di sekolah pada pukul 10.00 malam setelah puas melawat tempat-tempat bersejarah di Melaka.
Ujian Kefahaman 3
1.Ke manakah sekolah Budin mengadakan lawatan?
2.Berapakah bilangan guru yang menyertai lawatan itu?
3.Bilakah mereka tiba di sekolah semula?
Ujian lisan dan bacaan 2
Ujian Bacaan 2
Air sangat berguna kepada manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Air yang bersih berguna untuk diminum, membasuh, memasak dan mandi.
Manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan akan mati kehausan jika tiada air. Air dapat menghidupkan tumbuh-tumbuhan yang menghasilkan makanan.
Air juga digunakan dalam bidang pertanian dan pengangkutan. Kenderaan memerlukan air untuk berfungsi dengan lebih baik.
Ujian Kefahaman 2
1.Kepada siapakah air sangat berguna?
2.Apakah yang akan terjadi jika manusia, haiwan dan tumbuh-tumbihan tiada air?
3.Mengapakah kenderaan memerlukan air?
Air sangat berguna kepada manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Air yang bersih berguna untuk diminum, membasuh, memasak dan mandi.
Manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan akan mati kehausan jika tiada air. Air dapat menghidupkan tumbuh-tumbuhan yang menghasilkan makanan.
Air juga digunakan dalam bidang pertanian dan pengangkutan. Kenderaan memerlukan air untuk berfungsi dengan lebih baik.
Ujian Kefahaman 2
1.Kepada siapakah air sangat berguna?
2.Apakah yang akan terjadi jika manusia, haiwan dan tumbuh-tumbihan tiada air?
3.Mengapakah kenderaan memerlukan air?
Ujian lisan dan bacaan 1
Ujian Bacaan 1
Pada hari minggu yang lepas, Rahimah dan keluarganya balik ke kampung datuknya di Kuala Kangsar, Perak. Pada masa itu ialah musim buah-buahan.
Semasa dalam perjalanan ke rumah datuknya, Rahimah terlihat banyak pokok rambutan, manggis, durian, duku dan langsat di sepanjang jalan.
Dia sangat gembira apabila sampai ke rumah datuknya. Datuk Rahimah membawa mereka ke dusun. Di dusun itu, mereka makan buah dengan sepuas-puasnya.
Ujian Kefahaman 1
1.Ke manakah Rahimah pergi pada minggu lepas?
2.Apakah yang dilihat oleh Rahimah semasa dalam perjalanannya?
3.Apakah perasaan Rahimah?
Pada hari minggu yang lepas, Rahimah dan keluarganya balik ke kampung datuknya di Kuala Kangsar, Perak. Pada masa itu ialah musim buah-buahan.
Semasa dalam perjalanan ke rumah datuknya, Rahimah terlihat banyak pokok rambutan, manggis, durian, duku dan langsat di sepanjang jalan.
Dia sangat gembira apabila sampai ke rumah datuknya. Datuk Rahimah membawa mereka ke dusun. Di dusun itu, mereka makan buah dengan sepuas-puasnya.
Ujian Kefahaman 1
1.Ke manakah Rahimah pergi pada minggu lepas?
2.Apakah yang dilihat oleh Rahimah semasa dalam perjalanannya?
3.Apakah perasaan Rahimah?
Thursday, October 6, 2011
Lirik lagu 3
TARIAN INANG
Mari kita menari
Kita menari
Tari inanglah inang
Rentaknya inang
Seni budaya bangsa
Budaya bangsa
Hidup suburlah masa
Sepanjang masa
Mari kita menari
Kita menari
Tari inanglah inang
Rentaknya inang
Seni budaya bangsa
Budaya bangsa
Hidup suburlah masa
Sepanjang masa
Lirik lagu 2
BURUNG KAKAK TUA
Burung kakak tua
Ada anak dua
Pak Long sudah tua
Gigi tinggal dua
Burung kakak tua
Ada anak empat
Pak Long sudah tua
Jalan pakai tongkat
Burung kakak tua
Ada anak dua
Pak Long sudah tua
Gigi tinggal dua
Burung kakak tua
Ada anak empat
Pak Long sudah tua
Jalan pakai tongkat
Wednesday, October 5, 2011
RPH BM 4
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Masa : 8.30pg – 9.30pg (60 minit)
Kelas : Tahun 5
Tajuk : Kata bilangan
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1) membina ayat dengan menggunakan kata bilangan dengan tepat
2) membetulkan kesalahan kata arah yang terdapat dalam ayat
ABM : OHP, transparensi, petikan, lembaran kerja
Nilai : Menghargai, bekerjasama, berusaha
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid telah diajar penjodoh bilangan
Langkah Pengajaran
1. Guru bersoal jawab dengan murid-murid berkenaan dengan penjodoh bilangan
2. Guru memperkenalkan tajuk pelajaran.
3. Guru menyenaraikan beberapa contoh kata bilangan
4. Guru membimbing murid mendapatkan hukum atau peraturan dalam penggunaan kata bilangan
5. Guru menayangkan transperansi untuk latihan latih tubi tukar ganti mudah.
6. Guru menunjukkan contoh-contoh penggunaan kata bilangan.
7. Guru mengedarkan petikan kepada murid-murid.
8. Murid diminta menggariskan penggunaan kata bilangan yang salah dalam petikan.
9. Guru menyuruh murid-murid membetulkan semula kesalahan kata bilangan tersebut.
10.Guru menyuruh murid menulis semula ayat yang mengandungi kata bilangan yang salah di papan tulis
11.Guru meminta murid-murid membina ayat-ayat dengan menggunakan kata bilangan yang disediakan.
Masa : 8.30pg – 9.30pg (60 minit)
Kelas : Tahun 5
Tajuk : Kata bilangan
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1) membina ayat dengan menggunakan kata bilangan dengan tepat
2) membetulkan kesalahan kata arah yang terdapat dalam ayat
ABM : OHP, transparensi, petikan, lembaran kerja
Nilai : Menghargai, bekerjasama, berusaha
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid telah diajar penjodoh bilangan
Langkah Pengajaran
1. Guru bersoal jawab dengan murid-murid berkenaan dengan penjodoh bilangan
2. Guru memperkenalkan tajuk pelajaran.
3. Guru menyenaraikan beberapa contoh kata bilangan
4. Guru membimbing murid mendapatkan hukum atau peraturan dalam penggunaan kata bilangan
5. Guru menayangkan transperansi untuk latihan latih tubi tukar ganti mudah.
6. Guru menunjukkan contoh-contoh penggunaan kata bilangan.
7. Guru mengedarkan petikan kepada murid-murid.
8. Murid diminta menggariskan penggunaan kata bilangan yang salah dalam petikan.
9. Guru menyuruh murid-murid membetulkan semula kesalahan kata bilangan tersebut.
10.Guru menyuruh murid menulis semula ayat yang mengandungi kata bilangan yang salah di papan tulis
11.Guru meminta murid-murid membina ayat-ayat dengan menggunakan kata bilangan yang disediakan.
Lirik lagu " Sayang semua "
Sayang Semua
Satu , satu
Saya sayang IBU,
Dua , dua
Saya sayang AYAH,
Tiga sayang,
ABANG ADIK KAKAK,
Jangan lupa sayang DATUK NENEK juga.
Satu , satu
Saya sayang IBU,
Dua , dua
Saya sayang AYAH,
Tiga sayang,
ABANG ADIK KAKAK,
Jangan lupa sayang DATUK NENEK juga.
RPH BM 3
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Tatabahasa - Kata sendi
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. membina ayat berdasarkan kata sendi yang diberi.
ii. membetulkan kesalahan penggunaan kata sendi dalam ayat.
Alat Bantu Mengajar : Papan gulung, lembaran kerja
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid telah pun didedahkan dengan aspek membetulkan
kesalahan kata dalam ayat
Nilai : Berusaha, kerjasama, yakin pada diri
Set Induksi
1. Guru mengemukakan satu contoh ayat yang ada dalam kata sendi
Langkah
1.Guru menerangkan konsep kata sendi
2.Guru menyenaraikan kata-kata sendi yang terdapat dalam BM.
3.Guru menerangkan fungsi bagi setiap kata sendi tersebut
4.Guru mengemukakan ayat-ayat contoh yang menggunakan kata sendi
5.Guru mengemukakan kebiasaan-kebiasaan kesalahan kata sendi yang sering dilakukan
oleh murid-murid
6.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
7.Murid-murid diminta berbincang secara berpasangan supaya membetulkan semula
kesalahan-kesalahan yang terdapat dalam ayat-ayat tersebut
8.Guru menunjukkan ayat-ayat di papan gulung yang mengandungi kesalahan penggunaan
kata sendi dalam ayat
Penutup
1.Guru dan murid mengulangi kesalahan yang terdapat di dalam lembaran kerja
bersama-sama.
2.Guru diberi lembaran kerja sebagai pengukuhan.
Tajuk : Tatabahasa - Kata sendi
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. membina ayat berdasarkan kata sendi yang diberi.
ii. membetulkan kesalahan penggunaan kata sendi dalam ayat.
Alat Bantu Mengajar : Papan gulung, lembaran kerja
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid telah pun didedahkan dengan aspek membetulkan
kesalahan kata dalam ayat
Nilai : Berusaha, kerjasama, yakin pada diri
Set Induksi
1. Guru mengemukakan satu contoh ayat yang ada dalam kata sendi
Langkah
1.Guru menerangkan konsep kata sendi
2.Guru menyenaraikan kata-kata sendi yang terdapat dalam BM.
3.Guru menerangkan fungsi bagi setiap kata sendi tersebut
4.Guru mengemukakan ayat-ayat contoh yang menggunakan kata sendi
5.Guru mengemukakan kebiasaan-kebiasaan kesalahan kata sendi yang sering dilakukan
oleh murid-murid
6.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
7.Murid-murid diminta berbincang secara berpasangan supaya membetulkan semula
kesalahan-kesalahan yang terdapat dalam ayat-ayat tersebut
8.Guru menunjukkan ayat-ayat di papan gulung yang mengandungi kesalahan penggunaan
kata sendi dalam ayat
Penutup
1.Guru dan murid mengulangi kesalahan yang terdapat di dalam lembaran kerja
bersama-sama.
2.Guru diberi lembaran kerja sebagai pengukuhan.
Tuesday, October 4, 2011
RPH BM2
Rancangan Pelajaran Harian Bahasa Melayu
Tahun : 2
Subjek : Bahasa Melayu
Masa : 9:00am-10:00pm
Tajuk : Sungai Kita
Tema : Mengenali Papan Tanda
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
1.Berbual tentang tentang kata panggilan ahli keluarga asas.
2.menjawab soalan berdasarkan petikan.
3.Mengenali papan tanda
Sistem Bahasa : keluarga, datuk, nenek
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : kasih sayang
KBT : Kontekstual
EMK : kreatif dan inovatif
Media / ABM : Kad Imbas
Strategi / Aktiviti :
1.Murid-murid teliti gambar kemudian menceritakan pengalaman berkelah.
2.Murid-murid menyatakan maklumat tentang anggota keluarga masing-masing.
3.Murid-murid dibimbing membaca dialog secara mekanis.
4.Murid-murid menjawab soalan secara lisan.
5.Murid-murid dijelaskan kepentingan maksud papan tanda.
6.Murid-murid dibimbing melengkapkan lembaran kerja.
Tahun : 2
Subjek : Bahasa Melayu
Masa : 9:00am-10:00pm
Tajuk : Sungai Kita
Tema : Mengenali Papan Tanda
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
1.Berbual tentang tentang kata panggilan ahli keluarga asas.
2.menjawab soalan berdasarkan petikan.
3.Mengenali papan tanda
Sistem Bahasa : keluarga, datuk, nenek
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : kasih sayang
KBT : Kontekstual
EMK : kreatif dan inovatif
Media / ABM : Kad Imbas
Strategi / Aktiviti :
1.Murid-murid teliti gambar kemudian menceritakan pengalaman berkelah.
2.Murid-murid menyatakan maklumat tentang anggota keluarga masing-masing.
3.Murid-murid dibimbing membaca dialog secara mekanis.
4.Murid-murid menjawab soalan secara lisan.
5.Murid-murid dijelaskan kepentingan maksud papan tanda.
6.Murid-murid dibimbing melengkapkan lembaran kerja.
Sunday, October 2, 2011
RPH BM 1
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Makanan Seimbang
Objektif:
1. Mengeja, membaca danmemahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ng
dengan betul.
2. Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ng
dengan betul.
Aktiviti :
1. Lakonan di pasar.
2. Membimbing murid membaca perkataan bergambar.
3. Permainan mencantum suku kata berdasarkan gambar.
4. Mencari pasangan sambil menari mengikut rentak muzik.
5. Lembaran Kerja.
Impak/Refleksi: (Cth)
90 % murid mencapai objektif.
10 % diberi pengukuhan
Tajuk : Makanan Seimbang
Objektif:
1. Mengeja, membaca danmemahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ng
dengan betul.
2. Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ng
dengan betul.
Aktiviti :
1. Lakonan di pasar.
2. Membimbing murid membaca perkataan bergambar.
3. Permainan mencantum suku kata berdasarkan gambar.
4. Mencari pasangan sambil menari mengikut rentak muzik.
5. Lembaran Kerja.
Impak/Refleksi: (Cth)
90 % murid mencapai objektif.
10 % diberi pengukuhan
Subscribe to:
Posts (Atom)
Kuiz (Simpulan Bahasa )
lagu rasa sayang
Lagu kereta kecil warna merah
kata nama am
tema pengajaran
Gambar haiwan haiwan
View more presentations from Sandra966
suku kata 1
Bangku
View more presentations from Sandra966
Kosa kata 1
Kosa kata 3
View more presentations from Sandra966
kosa kata 2
Kosa kata 5
View more presentations from Sandra966